130 organitzacions reclamen que Israel sigui exclòs del Campionat d’Europa d’Escalada de Montmeló

130 organitzacions reclamen que Israel sigui exclòs del Campionat d’Europa d’Escalada de Montmeló

● Entre les entitats signants hi ha diversos sindicats de Catalunya, Lafede.cat, organitzacions esportives, clubs excursionistes, entitats socials, col·lectius feministes, ecologistes, organitzacions de solidaritat amb Palestina i partits polítics.

● L’Ajuntament de Montmeló encara no ha respost la carta enviada per les organitzacions, mentre que la Generalitat de Catalunya ha traslladat tota la responsabilitat a World Climbing Europe i ha evitat pronunciar-se sobre les seves pròpies obligacions i compromisos davant la participació de la federació israeliana, d’acord amb les resolucions aprovades pel Parlament de Catalunya i amb el dret estatal i internacional.

● Les organitzacions convocants fan una crida massiva a la societat civil perquè es registri, descarregui la seva entrada gratuïta, i vingui amb banderes palestines, pancartes, xiulets i megàfons, per omplir Montmeló de solidaritat amb Palestina, de la mateixa manera que es va fer a La Vuelta o a Alcobendas.

Barcelona, 13 de juliol de 2026. Un total de 130 organitzacions socials, sindicals, esportives, polítiques, culturals, feministes, ecologistes i de defensa dels drets humans han signat un manifest per reclamar que no es permeti la representació oficial de l’Estat d’Israel al Campionat d’Europa d’Escalada, previst per als dies 18 i 19 de juliol al Circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló.

El manifest està impulsat per la Plataforma per al Boicot Esportiu a Israel; Climbers for Palestine Spain; Coalició Prou Complicitat amb Israel; Comunitat Palestina de Catalunya; Assemblea per Palestina al Baix Montseny i Vallès Oriental.

Entre les adhesions hi ha alguns dels principals sindicats de Catalunya, com CCOO de Catalunya, UGT de Catalunya, CGT Catalunya, la Intersindical Alternativa de Catalunya i USTEC·STEs; plataformes d’organitzacions com Lafede – Justícia Global i el Consell Nacional de la Joventut de Catalunya; organitzacions polítiques i socials; i nombroses entitats vinculades a l’esport, l’escalada, l’excursionisme i la muntanya, com SAME UEC de Sants i Cordada Associació Excursionista. També hi figuren els partits ERC, Comuns i CUP, que el passat dijous 9 de juliol van presentar una resolució al Parlament de Catalunya sobre aquesta qüestió.

També han signat el manifest el Centre d’Activitats de Muntanya 9 Barris, el Club Alpí Universitari, el Centre Excursionista de Montesa, el Club de Montañismo Antonio Luis Galea, Cordada Associació Excursionista, el Grup Excursionista Santfeliuenc, SAME UEC de Sants i diverses organitzacions esportives i col·lectius de solidaritat amb Palestina de Catalunya i de la resta de l’Estat, organitzats sota el paraigua de la Plataforma de Boicot

Esportiu, des d’on s’han coordinat altres campanyes, com la de La Vuelta Ciclista o les accions contra els partits amb equips israelians a l’Eurolliga.

Les organitzacions signants exigeixen a la Federació Internacional d’Escalada, al Consell Superior d’Esports, al Ministeri d’Afers Exteriors de l’Estat espanyol, a la Generalitat de Catalunya, a l’Ajuntament de Montmeló, al Circuit de Barcelona-Catalunya i a la resta d’organitzadors i patrocinadors vinculats a la competició que duguin a terme totes les gestions necessàries per impedir que els vuit atletes que haurien de representar oficialment l’Estat d’Israel participin en el campionat.

El manifest reclama igualment que no s’acrediti ni es convidi cap representant del Govern o de l’Estat d’Israel i que no s’exhibeixin dins del recinte esportiu banderes, himnes, colors ni cap altre símbol identificatiu de l’Estat israelià.

Les organitzacions denuncien que la Federació Israeliana d’Escalada desenvolupa, equipa i promociona sectors d’escalada situats en territori palestí ocupat, s’apropia de vies d’escalada palestines i contribueix a promocionar aquests espais com si formessin part d’Israel. Paral·lelament, les persones escaladores palestines pateixen restriccions d’accés, detencions, agressions i expulsions quan intenten practicar aquest esport a les seves pròpies muntanyes.

Les entitats recorden que l’esport palestí està directament afectat per l’ocupació il·legal, el colonialisme, l’apartheid i els atacs sistemàtics contra la població palestina. Esportistes, entrenadors i personal tècnic han estat agredits, detinguts i fins i tot assassinats, mentre que instal·lacions esportives i espais de joc i lleure han estat destruïts o confiscats.

El manifest, que continuarà recollint adhesions, assenyala que les competicions esportives internacionals no són espais neutrals i que la representació oficial dels estats constitueix una eina de projecció diplomàtica i política. Les organitzacions signants consideren que permetre que Israel participi oficialment en una competició internacional —i, en aquest cas, fins i tot en una competició europea— celebrada en unes instal·lacions públiques contribueix a normalitzar i legitimar les seves polítiques i a ocultar vulneracions sistemàtiques del dret internacional mitjançant l’sportwashing.

La Generalitat eludeix les seves obligacions i trasllada la responsabilitat a la competició

Després de la primera carta enviada per les entitats impulsores de la campanya, el secretari general de l’Esport de la Generalitat, Abel García Marín, va respondre que les condicions de participació al Campionat d’Europa són competència exclusiva de World Climbing; que els organitzadors han d’aplicar la normativa de la federació internacional i que ni la Federació Espanyola d’Esports de Muntanya i Escalada (FEDME) —que ja s’ha pronunciat en contra de la participació de l’Estat d’Israel en una votació que va acabar amb una majoria absoluta— ni la Generalitat de Catalunya poden modificar unilateralment aquestes condicions.

Les organitzacions han respost que aquesta argumentació no aborda la qüestió plantejada, que consideren fonamental. Les entitats reconeixen que World Climbing estableix el reglament esportiu, però recorden que correspon a les institucions públiques garantir que qualsevol esdeveniment celebrat al seu territori respecti el dret estatal i internacional, en coherència també amb la seva política exterior.

En la seva resposta, les organitzacions sostenen que la Generalitat no pot eludir les seves responsabilitats traslladant-les íntegrament a una federació esportiva internacional. Consideren que les obligacions de les administracions públiques no desapareixen pel fet que una competició estigui organitzada per una federació internacional o per entitats privades, sinó que prevalen per damunt d’aquestes circumstàncies i que les administracions haurien d’actuar com a garants del seu compliment.

“Invocar l’autonomia de World Climbing o de la FEDME no eximeix les administracions de les seves pròpies responsabilitats. El problema no és de competències, sinó de voluntat política”, assenyalen les organitzacions en la seva resposta al Departament d’Esports de la Generalitat de Catalunya.

Les organitzacions consideren que la Generalitat es torna a rentar les mans al·legant qüestions competencials davant la participació prevista de vuit esportistes representants de la Federació Israeliana d’Escalada, sense posicionar-se públicament. La seva resposta no explica per què entén que les seves obligacions jurídiques no són aplicables a una competició celebrada en territori català i en unes instal·lacions gestionades, també, per la mateixa Generalitat.

Les entitats han reclamat una nova resposta que abordi expressament aquestes obligacions i han reiterat la seva disposició a mantenir una reunió urgent amb el Departament d’Esports abans de la celebració del campionat.

A més, recorden que actualment és Fira de Barcelona qui gestiona l’activitat del Circuit. El gener de 2025, Fira Circuit, empresa participada al 100% per Fira de Barcelona, va començar oficialment a explotar i gestionar l’activitat del Circuit. La propietat de les instal·lacions continua sent de Circuits de Catalunya, empresa de la Generalitat.

Fira de Barcelona en gestiona l’explotació mitjançant un contracte de llarga durada, mentre que la Generalitat continua sent la propietària de la infraestructura. Les entitats recorden que Fira de Barcelona ha estat denunciada en múltiples ocasions durant els darrers tres anys per acollir de manera sistemàtica empreses israelianes i internacionals que es lucren del genocidi contra el poble palestí, així com pavellons oficials de l’Estat d’Israel.

L’Ajuntament de Montmeló no ha respost

Paral·lelament, les organitzacions van sol·licitar una reunió amb l’Ajuntament de Montmeló per traslladar-li les seves demandes i demanar-li que actués davant la celebració de la competició al municipi.

A cinc dies per a l’inici del campionat, l’Ajuntament de Montmeló encara no ha respost ni la carta ni la sol·licitud de reunió presentada per les entitats.

No obstant això, actualment la bandera palestina continua onejant al costat de l’Ajuntament de Montmeló. Les organitzacions demanen coherència política i que el consistori actuï.

Una competició celebrada dies abans de la votació internacional sobre la participació d’Israel

El Campionat d’Europa de Montmeló tindrà lloc quatre dies abans que la comunitat internacional de l’escalada voti, el pròxim 23 de juliol, la possible suspensió de la Federació Israeliana d’Escalada de les competicions internacionals.

La Federació Espanyola d’Esports de Muntanya i Escalada (FEDME) va aprovar el passat 27 de juny, per majoria absoluta, que la seva representació voti a favor de la suspensió d’Israel en aquesta votació internacional, convertint-se així en el posicionament oficial de la federació espanyola.

Les entitats consideren contradictori que, entre la decisió de la federació espanyola i la votació internacional, la Federació Israeliana d’Escalada continuï participant i representant l’Estat d’Israel en una competició que s’ha de celebrar en territori català, al municipi de Montmeló.

Les organitzacions recorden també el precedent de Brussel·les, on una competició internacional d’escalada juvenil va ser cancel·lada després que la Federació Israeliana rebutgés la proposta que els seus esportistes competissin exclusivament a títol individual i sense bandera ni representació estatal.

Crida a les institucions i a la societat civil

Les entitats signants reclamen a les administracions i als organitzadors que actuïn amb urgència per impedir la representació oficial d’Israel durant el campionat.

Les organitzacions convocants fan una crida massiva a la societat civil perquè es registri, descarregui la seva entrada gratuïta, i vingui amb banderes palestines, pancartes, xiulets i megàfons, per omplir Montmeló de solidaritat amb Palestina, de la mateixa manera que es va fer a La Vuelta o a Alcobendas.

Les organitzacions reiteren que qualsevol esportista israelià hauria de participar, si escau, únicament a títol individual, sense bandera, himne, uniforme oficial ni cap altre símbol de representació estatal.

Per genocida, Israel fora de l’esport.

Organitzacions impulsores

Plataforma per al Boicot Esportiu a Israel; Climbers for Palestine Spain; Coalició Prou Complicitat amb Israel; Comunitat Palestina de Catalunya; Assemblea per Palestina del Baix Montseny i Vallès Oriental.

Amb el suport de 130 organitzacions socials, sindicals, esportives, polítiques, culturals, feministes, ecologistes i de defensa dels drets humans.

Alianza de la izquierda republicana de España

Aquelarre Associació Cultural de Dones Creadores i Lesbianes

Arbúcies Antifeixista

Asamblea 8M Lavapies

Ascenso Ergo Sum

Asociación de Familias La Matriz

Asociación ecofeminista «Ola sin plástico»

Asociacion GeoAlternativa

Asociación REDMONTAÑAS

ASPA (Asociación Andaluza por la Solidaridad y la Paz)

Assoc AMICS DE PALANQUES

Associació Ca la Dona

Associació Cultural Nou Barris Taller d’Idees

Associació de periodisme Fora de Quadre

Associació Impacte. Cinema i Drets Humans

Associació sociocultural l’Alternativa del Pirineu

Ateneu del Món

Ateneu Popular La Malgirbada

Ateneu Popular la Teixidora – Parets del Vallès

Aturem les guerres Girona

Aturem les Guerres i ADN Portal de la Pau Barcelona

BDS Guadalfeo

BDS Maresme

BDS Murcia

BDS País Valencià

BDS Zaragoza

Bruixes Montornès

Candidatura d’Unitat Popular (CUP)

Canviem Montmeló

Casal Popular Blanca Bardiera de Sant Feliu de Llobregat

CCOO de Catalunya

Centre d’Activitats de Muntanya 9Barris

Centre Delàs d’Estudis per la Pau

Centre Excursionista de Montesa

CGT Catalunya

CIM Burkina

Club Alpí Universitari

Club montañismo Antonio Luis Galea

CNT Vallès Oriental

Col.lectiu Vall del Llierca per Palestina

Comité Antinuclear y Ecologista de Salamanca

Comité de Solidaridad con los Pueblos Interpueblos

Comitè de Solidaritat de Nou Barris amb Palestina

Comitè de treballadors i treballadores de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès

Comité jutges TPV de la Fce

Comitè solidari amb Palestina de Mataró

Comité Solidaritat amb Palestina de Sants

Comuns

Comuns Montcada i Reixac

Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC)

Cooperativa d’habitatge feminista la renegà

Coordinadora de Apoyo a Palestina Camp de Morvedre

Coordinadora de entidades de solidaridad con África – CESÁfrica

Cordada Associació Excursionista

Corriente Roja / Corrent Roig

Cuineres per la Pau

DonesXDones

Ecologistas en Acción Córdoba

EntreTotes CUP Terrassa

ESPAI GRAMENET

Esquerra Republicana

Famílies Per la Pau

Feministes Anticapitalistes dels Països Catalans

Fundación Mabrok

Girona amb Palestina – BDS

Gita de Bruixs

Global Summud Flotilla

Gràcia per Palestina

Grup de Muntanya Piolet Sabadell

Grup Excursionista Santfeliuenc (GEPS)

Grup Suport a Palestina de Vinaros

Health Workers for Palestine Spain

IAC – Intersindical Alternativa de Catalunya

Iaioflautas

Iniciativa por Palestina

Iniciativa Solidaria Internacionalista de Burgos

Intersindical Valenciana

INTERSINDICAL VALENCIANA

Jovent Republicà

L’ElianaVol

L’Hospitalet amb el poble palestí

La Fira en la Mira

La Floresta Contra Fronteras

La Fura dels Baus

La Independent Agencia de Noticies amb Visió de Gènere. LA PIRENAICA DIGITAL

la Prunera

La Repartidora Coop V

La Seu per Palestina

Lafede – justícia global

Lluita internacionalista

Mujeres Brasileñas Contra el Fascismo y el Racismo (BCN)

NOVACT

Observatori del Deute en la Globalització

OJS VOBM

Plataforma Antifeixista i Antiracista de Sant Feliu de Llobregat

Plataforma Córdoba con Palestina

Plataforma gitana POLITIRROM

Plataforma La Sierra de Guadarrama con Palestina

Podem Terrassa

Podemos Hospitalet de Llobregat

Punt Lila de Sant Pere

Ras al hanout asociación

RED SOS REFUGIADOS EUROPA

Revista Sin Permiso

Rumbo a Gaza

SAME UEC DE SANTS

Sanitaris X Palestina

Sant Cugat amb Palestina

Sare Antifaxista

Sequoia SCCL

Sindicat d’Habitatge Socialista de Catalunya

Sindicat de llogateres de Catalunya

Sindicato Mantero

Sitges Solidari

SODEPAU

Sodepaupv

Stop Maremortum Sants, Hostafrancs i La Bordeta

SUDS

Synusia Associació

Talaiola-Ecologistes en Acció

Teatracció

Terrassa amb Palestina

U.G.E.L.

UGEL Madrid

UGT de Catalunya

UIS DE PENSIONISTAS DE LA FSM

UNADIKUM

Union Anarcocomunista Comunidad de Madrid

USTEC·STEs (IAC)

Xarxa Antirracista Mir

Xarxa Palestina Ripollet

XIDPICCAT Xarxa Internacional Dones Periodistes Catalunya

Yala Nafarroa con Palestina

Zaborreros del 6a

Posted in BDS.