Gràcies a la pressió popular i a la investigació, documentació i denúncia col·lectiva impulsada per la Coalició Prou Complicitat amb Israel i La Fira en La Mira, les vuit empreses israelianes que formaven part del pavelló oficial de l’Estat d’Israel al Smart City Expo 2025 ja no consten com a participants agrupades al programa del saló de la Fira de Barcelona (SCEWC25). Aquesta acció és un pas important en la nostra lluita perquè Barcelona no legitimi empreses vinculades a l’ocupació, el colonialisme, l’apartheid i el genocidi al poble palestí.
Aquest novembre, la Fira de Barcelona acollirà l’edició 2025 del Smart City Expo World Congress (del 4 al 6 de novembre).
Dilluns 20 d’octubre l’alcalde Jaume Collboni anunciava que no hi haurà un “pavelló d’Israel” oficial ni representació institucional de l’Estat d’Israel. Però en aquell moment les vuit empreses que formaven part del pavelló d’Israel encara sortien registrades. El passat dissabte 25 d’octubre vam poder observar que les vuit empreses que formaven part del pavelló israelí ja no sortien a la pàgina web de l’SCEWC25. Aquestes són CityZone (una iniciativa de l’Ajuntament de Tel-Aviv), Cogniteam, Drive Group Ltd, Elssway, IPGallery, Phasor, Step Hear i Tondo Smart. Almenys tres d’questes empreses estan implicades i vinculades directament amb activitats de vigilància, infraestructures d’ocupació, assentaments il·legals i tecnologia militar a territori ocupat.
De com estava previst inicialment l’Smart City Congress hem aconseguit que ni hi hagi representació diplomàtica d’Israel, ni la presència de les vuit empreses israelianes que en formaven part ni de l’empresa Egis que està a la base de dades de l’ONU com a empreses que es lucren de treballar en assentaments israelians.
L’Israel Export Institute, l’entitat governamental que promou la indústria israeliana arreu del món, es considera a si mateixa la primera línia del camp de batalla econòmic d’Israel, i es defineix com la “Cúpula de Ferro” de l’economia israeliana. L’Israel Export Institue és qui organitza el Pavelló d’Israel a l’Smart City Congress.
Aquests canvis s’han aconseguit gràcies a la pressió popular i la nostra investigació pública, quan vam denunciar l’existència d’aquestes empreses i la seva vinculació amb l’aparell colonial i militar israelià. Avui ho podem dir alt i clar: hem aconseguit perforar i danyar l’economia israeliana. Ho vam dir i no ens en cansarem, a Barcelona els genocides i els que es lucren del genocidi no són benvinguts.
Tot i aquest èxit, queda pendent que la Fira traslladi aquesta mesura a tots els nivells i eviti “disfresses” o formes indirectes de participació que continuïn fent servir empreses vinculades. Tot i que el que hem aconseguit, encara queden reptes. aiOla, una empresa israeliana registrada individualment encara forma part de l’Smart City Congress, així també com Motorola UK. La Fira de Barcelona utilitza l’excusa que és Motorola USA i Motorola Israel les que estan a la base de dades, i pèr això no l’expulsa.
Algunes de les empreses internacionals i còmplices amb la vulneració sistemàtica de drets del poble palestí són Google, Microsoft Dell i NVIDIA, “socis globals” de Smart City, que proporcionen serveis i productes a l’exèrcit israelià. Honeywell, fabricant d’armes dels EUA, produeix components integrats en bombes, míssils i drons utilitzats a Gaza. Empreses japoneses com Hitachi i Mitsubishi subministren vehicles i equips utilitzats en enderrocaments de llars palestines.
La llista de l’OHCHR és àmpliament reconeguda per les seves greus limitacions, una d’elles és que es centra només en activitats específiques en assentaments il·legals a Cisjordània, il·legalment ocupada. A part de que falten moltes empreses, tampoc inclou les empreses que es beneficien del l’ocupació i del genocidi a la Franja de Gaza. Basar-se únicament en aquesta llista per determinar exclusions és tant insuficient com enganyós. Perquè Fira Barcelona demostri un compromís real amb la defensa dels drets humans del poble palestí en els negocis que promou, haurà d’ampliar les seves referències i exclusions, incloent-hi
aquelles que afecten els seus “Socis Globals”, com ara Google, Microsoft,Dell i NVIDIA —tots ells proveïdors reconeguts de l’exèrcit israelià.
Per això exigim que es prohibeixi immediatament la participació de les empreses israelianes i internacionals còmplices del genocidi, l’ocupació, l’apartheid i el colonialisme contra el poble palestí al SCEWC25, en aquest cas aiOla, Honeywell, Google, Microsoft, Dell, NVIDIA, Hitachi, i Mitsubishi.
La Fira de Barcelona no pot posar el benefici econòmic per sobre els drets humans.
Nosaltres seguirem fins que cap empresa còmplice del genocidi, colonialisme, ocupació i apartheid contra el poble palestí pugui estar present a la nostra ciutat.
Visca Palestina lliure!
Comparteix la bateria a Instagram: https://www.instagram.com/p/DQTpCd7jB_l/?igsh=MWpob3R0NmhpcGdzaA==
